Krëfel kiest voor graskartonnen dozen
Ook in de verpakkingswereld is duurzaamheid een hot topic. Steeds meer bedrijven zoeken naar manieren om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en te investeren in milieuvriendelijke oplossingen. Vanuit onze visie dat de beste verpakking geen verpakking is, stimuleren en inspireren wij onze klanten te kiezen voor groenere oplossingen. Een opvallende speler in deze duurzaamheidsrevolutie is Krëfel, een bekende Belgische winkelketen. Hun transitie van traditioneel karton naar graskarton is een inspiratie voor een groenere toekomst.
Graskarton: een groenere keuze*
Graskarton is duurzamer. Het bestaat voor 30% uit gras en 70% uit gerecycled papier. Naast het feit dat er 85% minder water nodig is voor het verkrijgen van grasvezels, groeit gras natuurlijk een stuk sneller dan hout en is het vaak lokaal verkrijgbaar. Milieuvriendelijker dus.
Duur of duurzaam
Laten we eerlijk zijn. De initiële kosten van graskarton liggen iets hoger dan bij het traditionele karton. Toch weerhield dit Krëfel niet om volmondig te kiezen voor deze duurzamere optie.
“Het was een close finish met gewoon karton, maar de geur, de look en het duurzame aspect zorgden voor een match,” aldus Mark De Brabanter, Operations Director binnen Krëfel.
Sterker nog, de graskartonnen plooidozen bleken na interne studie in totaliteit niet duurder te zijn. Want dankzij de plakstrip op de graskarton doos, bespaar je inpaktape, tijd en daarmee dus geld. Het loont zeker om naar het totaalplaatje te kijken. Het hele proces en handling is hierin meegenomen en niet alleen de kostprijs van de doos. Hiermee heeft Krëfel zowel een kostenbesparing als de ecologische voetafdruk verminderd. Een echte win-win situatie.
De duurzaamheidsstrategie van Krëfel
Bij Krëfel zijn milieu en duurzaamheid al jaren een belangrijk onderwerp. Duurzamere verpakkingen voor online bestellingen was dan ook een logische stap in hun ImpACT-strategie. Het is een belangrijke mijlpaal om hun CO2-uitstoot te verlagen.
Het vermarkten van keuzes
De beslissing was gemaakt: graskarton voor alle online leveringen. Nu was het doorpakken geblazen. Krëfel lanceerde een grootschalige campagne om hun nieuwe duurzame verpakkingen te introduceren. De dozen kregen een nieuw design en Krëfel maakte gebruik van watergedragen bedrukking om de duurzaamheid nog verder te benadrukken. Het doel was impact maken. En de meeste impact maak je samen met de klant.
Een nieuw product
De introductie van graskarton bij Krëfel is een succes, met een levering van honderduizenden dozen per jaar. De jaarcijfers zijn nog niet bekend, maar de overstap naar graskarton levert nu al positieve resultaten op. Zo schatten ze een daling van maar liefst 29,4 ton op plastic verpakkingen. Maar ook zijn er aanzienlijk minder klachten over de verpakkingen en zien zij positieve reviews in de tevredenheidsenquêtes.
Met de overstap naar graskartonnen dozen toont Krëfel aan dat duurzamere verpakkingsoplossingen niet alleen milieuvriendelijker zijn, maar ook klantvriendelijker!
Wil jij ook CO2-uitstoot verminderen of duurzamere keuzes maken? Wij helpen en inspireren je graag met onze oplossingen.
Nieuwsgierig naar graskarton? Wil je meer weten over de mogelijkheden om jouw assortiment te verduurzamen? Op maat gemaakt en/of gepersonaliseerd? Neem contact met ons op via 0495-581760 en we adviseren je graag over de mogelijkheden.
Vraag hier jouw sample pakket aan
En anders kijk gerust naar onze standaard voorraad via deze link.
* t.o.v. kraft of testliner. Wij kunnen deze claim onderbouwen met een LCA uit januari 2021.